Végjátékiskola VII. rész

Oppozíció (II. rész)

darthvaderchesswin.jpg

 

diagram001_63.png

1. Ka4 Kb6 sötét feladta az oppozíciót, mégsem mehetünk királyunkkal előbbre. A tábla széle miatt hiányzik egy mező az átlós előrenyomuláshoz. 2. a3 Ka6 3. Kb4 Kb6 4. a4 Ka6 5. a5 Ka7 6. Kb5 Kb7 7. a6+ Ka7 8. Ka5 Kb8 jó Ka8 is. Ezzel csak be akarjuk mutatni, hogy világos a szélső gyaloggal akkor sem nyerhet, ha a gyalog "nem sakkal" megy előre. 9. Kb6 Ka8 10. a7 patt.

Szabály, hogy szélső gyaloggal nem nyerhetünk, ha az ellenfélnek sikerül a gyalog bemenetelének útjába eső bármelyik mezőt királyával elfoglalnia.

Nézzünk olyan esetet, amikor ez nem sikerül.

diagram002_31.png

Ha itt világos van lépésen, magától értetődően könnyen fog nyerni, mert 1. Kb7 után kényelmesen beviheti a gyalogot. Ha azonban sötét lép, meg tudja ezt akadályozni: 1. Kc7 vízszintes oppozíció. Ezzel bezárja sötét ellenfelét az a-vonalra.

Szélső gyaloggal tehát akkor sem nyerhetünk, ha királyunkat az ellenfél - vízszintes oppozícióval - a gyalog elé beszorítva tartja. Ahhoz, hogy a támadó fél bástyagyaloggal nyerhessen, királyával a b7, illetve a g7 mezőt kell elfoglalnia.

Összefoglalás:

A védekező fél döntetlent tarthat a támadó király beavatkozása esetén is, ha a gyalog előtt álló két mező egyikét tetszés szerinti állásban, vagy az ezekkel szomszédos mezők egyikét oppozícióba lépéssel elérheti. (Oppozíción itt közeli, függőleges oppozíciót értünk - mindezt lásd az előző részben vagy kattints az oldal tetején a "Végjáték iskola" fülre.)

Kivételek:

1. a tábla szélére szorult védő király mindenképpen veszít, ha a gyalog nem sakkal éri el a hetedik sort.

Pl. világos d7 lépése után a gyalog nem sakkal éri el a hetedik sort. 

diagram003_7.png

2. bástyagyalog esetében a védő király döntetlent tart, ha a gyalog vonulásába eső bármelyik mezőt eléri, vagy a gyalog vonalán álló támadó királlyal szemben közeli vízszintes oppozícióba lép.

diagram004_2.png