Mond az a név valamit, hogy Kaissa? Nem? Pedig világbajnok volt!
A II. Számítógépes Sakkvilágbajnokságot 1977. augusztus 7-9. között rendezték meg Torontóban. 16 program „érkezett” megmérettetésre az alábbi országokból: Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Kanada, Szovjetunió, Svájc, Hollandia, NSZK és Svédország. A verseny lebonyolítására a svájci rendszert választották, amelynek az a lényege, hogy fordulóról fordulóra a győztesek a győztessel, a vesztesek a vesztessel játszanak.
Mihail Botvinnik, korábbi sakkvilágbajnok is részt vett a Kaissa fejlesztésében
Az eseményre nagyszámú számítógépes szakember és/vagy sakkszakértő érkezett szerte a világról. Például a Szovjetunióból Mihail Botvinnik, aki 1948-tól 1963-ig volt sakkvilágbajnok vagy Hans Berliner, a korábbi levelezési sakkvilágbajnok. Sőt, maga David Levy, nemzetközi sakkmester is Torontóba utazott. Mint emlékezetes, Levy arról kötött fogadást, hogy 1978 augusztusáig nem fognak olyan sakkprogramot készíteni, amely képes lesz őt legyőzni. A fogadást később megnyerte. Erről bővebben itt írtunk: http://sakkozzmindennap.blog.hu/2015/11/18/hol_volt_hol_nem_volt_avagy_reges-reg_az_ember_volt_az_ur
Életkép az 1974-es, I. Számítógépes Sakkvilágbajnokságról
Fontos tudni, hogy a sakkprogramok első világbajnokságán (1974, Stockholm) Kaissa, a szovjetek programja győzött. Kétségtelen, hogy három év sok idő, de arra senki nem gondolt, hogy az első fordulóban még a kilencedik helyre rangsorolt Duchess (Duke University) névre hallgató programtól is kikap a címvédő. Holott az esélyek a szovjeteknek kedveztek. A Kaissa megnyitástára mintegy 10 000 lehetséges állást tartalmazott szemben a Duchess 3000 állásával. (A versenyen csupán két program nem rendelkezett megnyitástárral.) A nagyobb megnyitástár lehetővé tette, hogy a gép időfelhasználása kedvezőbb legyen, az első néhány lépés „fejből” történt. Ezen kívül a versenyen számos program, beleértve a Kaissa-t, képes volt az ellenfél gondolkozási ideje alatt számolni, így az egyszerű, egyértelmű válaszlépéseket szintén időveszteség nélkül tette meg.
Kaissa és a köré gyűlt fejlesztők
Sajnálatos módon a szovjet programfejlesztők a verseny előtti este még javítás céljából belenyúltak a programba, de csak egy hibát hoztak létre, és állítólag emiatt nézte el a Kaissa a 26. lépést. A pozíciós hibát Duchess sikeresen kihasználta, majd néhány lépéssel később egy igen különleges állás jött létre:
Duchess - Kaissa
Sötét lép! (Az állás megoldása a hozzászólásoknál található.)
A fenti állásban Kaissa a Be8 lépést kényszerült meghúzni, mivel a Kg7 lépés nem működött. A szovjet program azt is megadta, hogy miért nem, amely a jelenlévő kétlábú érdeklődőket őszinte bámulattal töltötte el, tekintettel rá, hogy ők nem látták a taktikai megoldást.
Be8 után Kaissa már gyorsan veszített. Tény, hogy a második fordulóra összeszedte magát és a Tell névre hallgató ellenfelét röpke 16 lépésben mattolta. Viszont a négy fordulóból álló versenyen a kezdeti hiba döntőnek bizonyult, így a Kaissa-nak meg kellett elégednie a bronzéremmel, a dobogó legalsó fokával. (A versenyt az Egyesült Államok favoritja, a Chess 4.6 nyerte.)
1980-ban, a következő világbajnokságon a szovjet program még lejjebb csúszik, a 6-11. helyet szerzi meg.
Fidelity X chess névre hallgató "szörny" a VI. Számítógépes Sakkvilágbajnokságról
Kaissa a 80-as években nem indult több versenyen, mert a szovjet kormány úgy vélte, a sakk túlságosan sok időt vesz el a fejlesztőktől. A programozókat „gyakorlatiasabb munkára” vezényelték: az Oracle adatbázis szovjet megfelelőjén kellett dolgozniuk.
1990-ben még kifejlesztettek egy PC verziót, amely a londoni II. Számítógépes Olimpián a negyedik helyre futott be. Végezetül 1992-ben kiadtak egy Turbo C nyelven írt Kaissa-t. Nagyjából azonban a Szovjetunió bukásával - mint oly sok minden más - a szovjet program pályafutása is lezárult.