Centrum Sakkiskola - új erő a királyos játék hazai életében
Interjú Juhász Árminnal
A Centrum Sakkiskola versenyzői a 2020 júliusi First Saturday versenyen 361 Élőt nyertek. (Balról jobbra: Szalay-Őcsák Bánk, Juhász Ágoston, Mátyássy Lázár és Bokorovics Bertalan)
Kezdjünk egy szemtelen kérdéssel: nem érzed magadat túlságosan fiatalnak egy sakkról szóló könyv megírásához?
A sakk kifejezetten nem az a sport, ahol a kor számít. 14 éve sakkozom versenyszerűen, és ez idő alatt volt szerencsém sok nemzetközileg elismert edzővel eszmét cserélni. Játszottam 2700 Élő feletti játékosokkal, elvégeztem a FIDE edzői tanfolyamát, Nemzetközi Mesteri címet szereztem, és kitaláltam egy olyan rendszert az oktatásban, amely hatásos! Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tanítványaim eredményei. Ezt a tudást szeretném átadni a kedves olvasóknak. A könyv megírásában több mint 1,5 év munkája van benne. A belga kiadómnál (Thinkers Publishing) azt írták, hogy akár az év könyve is lehet. https://thinkerspublishing.
Miben más a te könyved a többi, megnyitásokról szóló művekhez képest?
Az én könyvem sokkal több az átlagos megnyitásokról szóló könyveknél. Beszélek az adott megnyitás történelméről, a lehetséges rendszerekről, a típustervekről, elemzem a példa játszmákat, és megmutatom a gyakran előforduló taktikai lehetőségeket. Kidolgozott repertoárt adok. Az utolsó fejezetben pedig felvázolom az 1. d4-ből adódó típus végjátékokat. Mindezek elsajátításával igazán alapos és összetett tudásra lehet szert tenni. Hiszem, hogy az értelmes megnyitástanulás több a változatok nyers bemagolásánál.
Breyer Gyula szerint az 1. d4 lépés erősebb, mint az 1. e4 kezdőlépés. Neked mi erről a véleményed?
Véleményem szerint 1.d4-ben kevesebb elmélet van, mint 1.e4-ben. Könnyebb elsajátítani. De hogy melyik a jobb kezdőlépés? Erre igazán nehéz választ adni. A topjátékosok között viszont egyre több a zárt megnyitásokat játszó játékos. Mindenkinek a stílusához illő fegyvert kell megtalálni. Nekem egyaránt vannak 1.d4-es és 1.e4-es tanítványaim.
Kovácsy Barnabás a Centrum Sakkiskola legújabb FIDE Mestere.
Szeretnél még könyvet írni a sakkról?
Igen, az angol nyelven íródó középjátékkönyvem előre láthatóan 2022-ben lesz kész, és olyan témát veszek benne elő, amellyel még korábban senki nem foglalkozott! De ez legyen egyelőre meglepetés. Szerencsére egy évig éltem Kanadában, így az angol nyelv nem okoz problémát. Szeretek írni, ezért a későbbiekben még lehet, hogy magyar nyelven is fogok könyveket megjelentetni.
Hol lehet kapni a könyvedet?
A könyvemet a belga Thinkers Publishing nevű cég adja ki és ezen a linken lehet megrendelni: https://thinkerspublishing.
A három testvér nyári edzőtáborukban Szilvásváradon.
Manapság sokféleképpen oktatják a sakkot. Talán még az is kijelenthető, hogy mind az oktatók, mind a módszereik egyre jobbak. Tud ebben az erős mezőnyben több lenni vagy akár csak más lenni a Centrum Sakkiskola?
Természetesen! Fiatal edzők vagyunk Kristóffal, akik játékosként több Ifjúsági Magyar Bajnokságot nyertek, és évek óta játszanak az NB I-ben. Hiszem, hogy hiteles tanácsokkal szolgálhatunk a feltörekvő játékosok számra. Mi is voltunk kezdők, és tisztában vagyunk vele, hogy mit csinálnánk másképpen, mire érdemes figyelni. Kristóffal már csak a Nemzetközi Nagymesteri cím maradt hátra, amelyet többek közt azért szeretnénk megszerezni, hogy példát mutassunk a tanulóinknak. Lássák, hogy kemény munkával bármi elérhető. Modern módszerünktől a tanulás egyszerre szórakoztató, intenzív és hatásos.
Hogyan befolyásolja a járvány a sakkoktatást?
Én alapvetően a személyes találkozások híve vagyok, de sajnos, a pandémia miatt szinte minden edzés online van megtartva. Hiába, jelenleg fontosabb az egészség és a biztonság. Versenyekből sincs elég, ezért most nagy erőkkel edzünk, hogy amikor lehetőség lesz újra játszani, akkor már az új fegyvereket, motívumokat és technikákat vethessük be.
Edzés Centrum Sakkiskolás pólóban. A képen Pogány Zsombor a 2021-es Korcsoportos Bajnokság F18-as mezőnyének 2. helyezettje.
Jól gondolom, hogy tanítványokkal foglalkozni nagy felelősséggel jár?
Egy edzőnek mind a sakktáblán, mind az életben kötelessége példát mutatni a tanítványai számára. A pontosságon, a figyelmességen és szorgalmas hozzáálláson túl sosem a gyors eredmény a lényeg, hanem a tananyag minőségi elsajátítása. Ha egy tanítvány megérti a tanultakat, akkor egészen biztosan jönni fognak az eredmények. Nálunk személyre szabott edzésterv és rengeteg munka vezet a sikeres versenyzéshez.
Hogyan oktatható az a tanítvány, aki az edzőjéhez képest homlokegyenesen eltérő játékstílussal bír?
Vannak általános igazságok a sakkban, az úgynevezett alapok. Ha ezek megvannak, akkor már könnyebb megtalálni az összhangot. Én egy egész gondolkodási rendszert tanítok, elvekkel és gyakorlati példákkal, így a csoportos edzésen remekül össze tudunk dolgozni. Fontos, hogy az edző és a tanítvány között baráti viszony alakuljon ki, de ettől függetlenül a tisztelet meg kell adni. Én azzal adom meg, hogy minden órára alaposan felkészülök, elküldöm az edzésanyagot, illetve ellenőrzöm a házi feladatot. A tanuló azzal, hogy abban a pár órában figyel és igyekszik minél jobb kérdéseket feltenni, hogy a témát hamarabb elsajátíthassuk.
Csoportkép az MTK háziversenye után (Balról jobbra: Yip Micheal, Juhász Kristóf, Kovácsy Barnabás, Juhász Ágoston, Szalay-Őcsák Bánk, Bokorovics Bertalan, Juhász Ármin, Botlik Béla és Dr. Meskó Bertalan.)
Van abban igazság, hogy a sakkozás egyrészt erőszakosabb, mint a küzdősportok, másrészt a sakkozásba befektetett munka nehezen térül meg?
Nehéz a sakktudás növekedését mérni, mert kevésbé kézzelfogható, mint például a nyelvtanulás, ahol elegendő több szót megtanulni, és máris nagyobb eséllyel fejezed ki magadat szépen. De ettől szép a sakk! Mindig van hova fejlődni, és én is örömmel veszem, amikor olyan kérdést kapok képzettebb tanítványaimtól, amit nem tudok azonnal megválaszolni. Sajnos, a játékosok általában az edzőt teszik felelőssé, ha az Élő pontszámuk egy darabig nem növekszik. Ez nem korrekt és sokszor teljességgel felesleges. Mindenkinek vannak jobb és rosszabb periódusai. Az a sakkozó, aki egy rossz verseny után is a korábbihoz hasonló, ha nem nagyobb lelkesedéssel tanul tovább, nagyon sokra viheti!
Válhat jó sakkozó abból a tanítványból, aki önbizalomhiányos vagy nehezen bírkózik meg a versenytermek izgalmával?
Az edző feladata, hogy eltüntesse a lámpalázat. Én a gimnáziumi éveim alatt sportpszichológusnak készültem, ezért alaposan elmélyedtem a témában és egy évig sportpszichológushoz jártam a Testnevelési Egyetemre. Gyerekként izgulós típus voltam, de megerősített a hit, hogy az évek során annyi munkát tettem a sakkba, amennyi elegendő az ellenfelem legyőzésére. Mind a mai napig átlagosan napi 10 órát töltök sakkozással.
Érmeseink a 2020-as Budapesti Diákolimpiám (Balról jobbra: Mátyássy Lázár, Juhász Ágoston és Szalay-Őcsák Bánk).
Rövid és hosszú távon milyen célokat tűzött ki maga elé a Centrum Sakkiskola?
Indulásunk óta körülbelül 1200 Élőt nyertek a tanulók! A létszámunkhoz képest ez nagy szám. Sokkal több tanítványt már nem szeretnék, mert a minőségi munkát tartom szem előtt. Hiszek a tanítványaimban, és teljes erővel támogatom őket a sakkozóvá válás rögös útján. Jelenleg három címviselőnk van. Tsay Vincent, Kovácsy Barnabás és Juhász Ágoston FIDE Mesteri címet szerzett, és bizony többen ott vannak az áhított cél közelében. Legfontosabb célunk, hogy a nálunk tanulók élvezzék a sakkot és minél nagyobb és mélyebb tudásra tegyenek szert.
Hosszútávon szeretném, ha a magyar ifjúsági sakk visszanyerné a régi hírnevét, és örömömre szolgál, hogy tehetséges fiatalokkal dolgozhatok együtt.
Köszönöm, hogy voltak, akik már a kezdetektől fogva bíztak a módszereinkben. Szalay-Őcsák Bánk 2 év alatt közel 500 Élőt nyert, Mátyássy Lázár jelen pillanatban vezeti az U12-es magyar ranglistát és kiemelném Bokorovics Bertalant, aki Élő nélkül került hozzám és most bő 1,5 év munka után 2130-nál tart.
Végezetül hadd tegyem hozzá, hogy nagy öröm, ha a munka egyben szenvedély. Imádok sakkozni és tanítani. Azt javasolnám a fiataloknak is, hogy aki szívből szeret sakkozni, az sakkozzon, játsszon ki minden partit, legyen bátor, és bízzon magában.